Docent: Joyce van den Ham (Dramakwien)
Drama. De één krijgt bij het horen van het woord “drama” misschien al spontaan zin aan de slag te gaan met de leerlingen en de ander heeft misschien meer de behoefte zich onder een hele grote steen te verschuilen en daar voorlopig niet meer onderuit te komen.
Het vakgebied drama moet je immers wel liggen. Of toch niet? Iedere leerkracht heeft zijn eigen talenten en die zijn allemaal, stuk voor stuk, heel goed bruikbaar en inzetbaar binnen dit vakgebied. Je hoeft namelijk niet per definitie een goede acteur of actrice te zijn om iets met drama te doen met jouw groep. Het vakgebied “drama” kent vele kanten en vele gezichten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bewegen, taal, zang, pantomime, rollenspel en improvisatie.
In mijn workshop drama laat ik iedere leerkracht kennismaken met de basisvaardigheden van het vakgebied drama.
Aan de hand van gemakkelijk toepasbare oefeningen wil ik jullie leerkrachten laten voelen wat verschillende dramatechnieken met jou als leerkracht doen én hoe onze oefeningen ingezet kunnen worden in een lessenrooster. Want dat is echt gemakkelijker dan je denkt en boven alles nog eens superleuk! Door op frequente basis drama te geven aan kinderen, geef je ze de mogelijkheid hun eigen emoties, gevoelens, talenten maar ook minder sterke kanten te ontdekken en deze op een open en speelse manier te gebruiken en verder uit te bouwen en/of extra te stimuleren. En dat geldt zeker niet alleen voor de leerlingen maar zeker ook voor jullie als leerkrachten.
In onze workshop gaan we samen spelen, communiceren, regisseren, samenwerken, kritisch denken en nog veel meer. Na deze workshop kunnen we samen een traject opstarten waarin ik jullie leerkrachten en bijbehorende groepen ga begeleiden in het werken met de Dramakwien Dramabox. De frequentie van begeleiding hangt af van de behoefte van de leerkrachten en de school.
Al nieuwsgierig geworden? Ik ga maar al te graag ook met jullie team aan de slag.